Eye-opener: dierenexperimenten

Tuesday, September 09, 2014

Wie mijn Facebook-pagina volgt, heeft het onderstaande filmpje misschien al gezien. Beklijvend, schokkend en jammer genoeg waarheidsgetrouw. In juni liet de artieste Jacqueline zich voor meer dan duizend toeschouwers folteren in een etalage in het drukke Oxford Street te Londen, in een poging om mensen zo bewust te maken van de gruwelen van dierenproeven. Deze campagne in samenwerking met LUSH heeft heel wat mensen doen inzien dat de dierentesten om ons 'veilige cosmetica' te garanderen not done zijn, maar verandert dat effectief hun koopgedrag? Zou jij kiezen voor cruelty free producten? 



Bij het scrollen door mijn Instagram-overzicht, merk ik dat ik honderden foto's van schattige diertjes like: van fluffy konijntjes over speelse hondjes tot schattige katjes, I love them all! Wanneer ik me echter realiseer dat vele konijntjes, hondjes en katjes geen warme thuis vinden maar terecht komen in laboratoria, waar ze gebruikt worden voor allerlei pijnlijke experimenten, slik ik even. Ik kan me niet inbeelden dat mijn Dora'tje ook in een klein kooitje gestopt zou worden en dat de 'revolutionaire' bestanddelen uit een nieuwe shampoo op haar zouden worden getest zoals gedemonstreerd in de video. Toen ik de informatie voor dit artikel opzocht, kwam ik heel wat foto's tegen van dieren in testkooitjes, met doorbloede ogen en brandvlekken waar ooit een pelsje zat. Een pijnlijk zicht voor elke dierenliefhebber!

Ik begrijp dat dierenexperimenten een belangrijke rol kunnen spelen in het ontwikkelen van medicatie tegen belangrijke aandoeningen en ziektes, maar wat mij betreft is er een groot verschil tussen het ontwikkelen van medicatie en het testen van de effectiviteit van een bestanddeel dat je haar dikker maakt. Zijn we dan echt zo ijdel dat we dierenwelzijn liever negeren wanneer we er nieuwe, dure make-up producten voor krijgen? Sinds maart 2013 geldt een Europees verbod op het testen van cosmetische ingrediënten op dieren. Waarom zijn dan niet alle producten in de winkelrekken proefdiervrij? Dat is te wijten aan de vage wetgeving. Zo mogen merken die hun markt uitgebreid hebben naar China daar wel dierentesten uitvoeren, wat ook vereist is voordat hun producten op de Chinese markt verkocht mogen worden. Heel wat bedrijven huren dan derden in die de producten voor hen testen op dieren. Ook in andere landen buiten de EU mag volgens de Europese wetgeving op dieren getest worden, op voorwaarde dat het product in het land in kwestie zal verkocht worden. Op deze manier stapten proefdiervrij hoofdrolspelers zoals Yves Rocher en MAC over naar de gruwelwereld van dierenexperimenten. Aangezien deze bedrijven het een hele tijd zonder dierenproeven konden redden en toch kwaliteitsvolle en veilige producten afleverden, mag het wel erg duidelijk zijn dat geld hier een belangrijkere rol speelt dan dierenwelzijn. Zonde!

De laatste tijd verdiepte ik me in dit thema en ik besloot dat ik hier toch een artikel aan wou wijden. Heel wat bedrijven leveren prachtige producten af, zonder dat daar dierenleed aan te pas komt. En dat verdient een bloemetje! Daarom zou ik erg graag een nieuwe categorie introduceren bij Sincerely Brunette, nl. de 'Dora-approved' products! Jullie weten ondertussen waarschijnlijk wel al dat Dora mijn oogappeltje is en met deze nieuwe categorie hoop ik om zo samen met mijn bolleke op onze manier te strijden tegen dierenexperimenten. Reviews van producten die niet op dieren getest zijn, komen op deze pagina terecht en worden dan ook als een aanrader bestempeld :)!

Lieve Dora in gevecht met de laptopkabel. Samen zetten we onze tanden in dierenproeven!
Ik ga bewust geen modder gooien naar bedrijven die wel op dieren testen, omdat de keuze voor cruelty free producten nog altijd bij de consument zelf ligt, met andere woorden: BIJ ONS! Wanneer bedrijven merken dat hun producten niet meer over de toonbanken gaan omdat ze getest zijn op dieren, is een wijziging in hun beleid onoverkomelijk. Kies met je hart en dus proefdiervrij. U zou het Jacqueline ook geen tweede keer aandoen, dus waarom een onschuldig diertje wel?

Veel liefs,

Lieselot

You Might Also Like

7 reacties

  1. Ik ben nu al fan van de nieuwe categorie. Aangrijpend artikel, maar ik kan helaas zelf ook niet zeggen dat ik enkel dierenproefvrije producten in mijn kast heb staan...

    ReplyDelete
  2. Dit artikel heeft veel indruk op mij gemaakt, vanwege het onderwerp ,...Ook vind ik het te gek dat het nog steeds verkocht mag blijven worden...ik denk dat de overheid hier ook wel een beetje meer verantwoordelijkheid in mag nemen , net als consumenten...Ik moet er heel eerlijk bij vermelden dat ik mij absoluut niet voor kan stellen dat je een dier onnodig pijn doet en mij dus haast niet voor kan stellen dat een ander dat wel zou doen...geld speelt inderdaad een heel grote rol in het al dan niet testen op dieren....en zoals je al schreef ligt hierin een heel grote verantwoording bij consumenten...
    Ik probeer er wel zo veel mogelijk op te letten, maar moet eerlijk zeggen dat ik mij ook wel eens schuldig maak aan het vergeten van het er op letten....
    mooi artikel...
    groetjes Petra

    ReplyDelete
  3. Voor mij als dierenliefhebber is het nauwelijks te begrijpen dat er zulke wreedheden moeten gebeuren t.o.v. weerloze dieren. Het is idd aan ons consumenten om een signaal te geven en deze producten niet meer te kopen. Ik ga er in de toekomst dan ook echt op letten. Benieuwd naar je Dora-approved producten :-)

    ReplyDelete
  4. Aw, de Dora approved categorie: ik kijk er nu al naar uit! Ik vind het heel moeilijk om mijn make-up patroon te doorbreken, maar hopelijk ontdek ik zo veel nieuwe producten!

    ReplyDelete
  5. heftig maar ik ben echt een dierenliefhebber en wij begrijpen echt niet wat er allemaal met die dieren wordt gedaan vreselijk.. liefs x

    ReplyDelete
  6. Dit maakt indruk. Ik ben echt een hele grote dierenliefhebber en dierenleed kan mij echt kwaad maken, en vooral ook hopeloos doen voelen.

    ReplyDelete
  7. Goed dat je hier aandacht aan besteed. Ik ben ook een dierenliefhebber en heb het al moeilijk met het lezen van een artikel over dierenleed, maar toch moet ik toegeven dat ik niet altijd evenveel oog heb voor dierproefvrije producten. Ik ben nu al benieuwd naar de Dora-approved artikels en ik hoop zo nieuwe vervangers te ontdekken voor producten die ik in mijn stash heb staan, maar die er eigenlijk niet thuishoren owv. de dierproeven.

    ReplyDelete

Instafeed


Like us on Facebook

Subscribe