Timotei Organic Delight - Health and Shine

Monday, June 01, 2015

Zo nu en dan koop ik een budgetproduct dat me helemaal van mijn sokken blaast. Ik kocht de Timotei Organic Delight twee weken geleden in een impulsieve bui toen ik in de Action rondslenterde. Ik had voordien nooit veel aandacht besteed aan hun assortiment douchegels en shampoo, maar ik was erg blij verrast toen ik merkte dat ze ook dierproefvrije en zelfs biologische producten verkopen. Een biologische shampoo die niet werd getest op dieren voor nog geen euro'n half. Dat kon ik toch niet laten liggen ;)?



Parabenen, siliconen en sulfaten. Moeilijke woorden waarvan we wel weten dat we ze niet op de ingrediëntenlijst van onze favoriete producten willen tegenkomen, maar het hoe en waarom hebben we soms het raden naar. Ik probeer kort een beetje duidelijkheid te brengen! Met siliconen lijkt op het eerste zicht helemaal niets fout: ze geven extra glans aan je haar, zorgen dat het zacht aanvoelt en vormen een 'beschermend' laagje om je haren. Waarom zou je dan geen siliconen in je shampoo willen, vraagt u zich waarschijnlijk af? Omdat synthetische siliconen zich opstapelen in je haren en op je hoofdhuid: de 'beschermende' laag zorgt ervoor dat je haren niet meer kunnen ademen, waardoor ze bros en droog worden. Bovendien zijn die siliconen enkel te verwijderen met vrij agressieve shampoos die sulfaten bevatten. De sulfaten wassen de natuurlijke talglaag en oliën van je haar en hoofdhuid weg. Je haar ziet er niet meer vettig uit, maar zonder die natuurlijke oliën wordt je haar nog droger. Een andere mogelijkheid is dat je hoofdhuid zal reageren op het gebrek aan talg en olie door de productie ervan massaal op te drijven. Het resultaat? Haar dat snel vet wordt.
Het engste ingrediënt van heel wat cosmetica-producten zijn wat mij betreft de parabenen. Hoewel deze stoffen uitstekende conserveringsmiddelen zijn en de groei van schimmels en zwammen tegengaan, worden ze ook gelinkt aan tumorgroei en dan voornamelijk bij borstkanker. Een griezelig weetje, als je bedenkt dat heel wat tandpasta's en verzorgingsproducten die we dagelijks gebruiken parabenen bevatten.

De ingrediënten



Gezien deze shampoo volledig vrij is van bovenbeschreven chemische stoffen en voor 95% bio-afbreekbaar is, besloot ik hem te testen. Voor de prijs (1.39 euro voor 180ml) hoefde ik het alvast niet te laten, maar de lage prijs zorgde er tevens voor dat mijn verwachtingen niet te hooggespannen waren. Bij het testen leek mijn sceptische houding in de eerste instantie op zijn plaats: bij het wassen van mijn haar voelde het erg stug en weerbarstig aan. Helemaal niet zoals bij andere shampoos. Hiervoor werd wel al gewaarschuwd op de verpakking maar ik zag het toch niet meteen goed komen. Goed uitspoelen en doorkammen dus! Wat de geur betreft, was ik wel meteen enthousiast: de geur is subtiel en natuurlijk. Het ruikt fris, zonder dat het je parfum overstemt. Eenmaal mijn haar droog was, moest ik mijn mening herzien. Mijn lokken zagen er proper uit (met het gepaste volume!) en voelden helemaal niet meer stug aan. Een aangename verrassing dus! De geur van deze shampoo gaat wel vrij snel verloren, maar dat is dan ook het enige negatieve punt dat ik kan bedenken. Deze shampoo koop ik zeker opnieuw! En naar de bijhorende conditioner ben ik nu ook benieuwd geworden ;).

Veel liefs, 


Lieselot

You Might Also Like

2 reacties

  1. Jij hebt me overtuigd, leuk artikel ook met de uitleg! Ik wil hem ook!

    ReplyDelete
  2. wat een geweldig product, ik kan mij voorstellen dat je hier razend blij mee bent...Als ik hem zie liggen , sleep ik hem ook mee naar huis....

    ReplyDelete

Instafeed


Like us on Facebook

Subscribe