De gevaren van mooi gelakte nageltjes

Wednesday, July 16, 2014

Om de één of andere reden heb ik het idee dat producten met een mooie verpakking ook gekenmerkt worden door een betere kwaliteit. Hoewel ik ergens diep vanbinnen ook wel weet dat dit niet helemaal klopt, word ik nog steeds als een magneet naar mooie doosjes, tubes en flacons gezogen zodra ik een winkel binnenstap. Hoewel ik in de eerste instantie altijd lette op het esthetische aspect van de verpakking, leerde ik dat het belangrijkste kenmerk van een verpakking de ingrediëntenlijst is. Zo zie je immers in een oogopslag welke werkzame bestanddelen in het product zitten, maar ook welke minder gunstige ingrediënten er zich schuilhouden. Vooral wanneer ik op nagellakjacht ga, hou ik de ingrediëntenlijst goed in de gaten aangezien er verrassend veel schadelijke stoffen in deze artikeltjes sluipen. Let me present to you: The Big Five!


nail polish blog


Rekening houdend met het feit dat ik gemakkelijk 3 tot 4 maal mijn nagels lak per week, schrok ik heel erg toen ik las over de toxiciteit van heel wat ingrediënten van nagellak. Naast het vaak vervelende geurtje dat gepaard gaat met een nieuw nagelkleurtje, had ik niet echt nagedacht over de mogelijke andere risico's van nagellak. Wel, blijkbaar zijn er niet minder dan 5 schadelijke stoffen die door heel wat polish-producenten werden gebruikt en die absoluut niet bevorderlijk zijn voor onze gezondheid: The Big Five.
  • Formaldehyde: deze stof is kankerverwekkend (of carcinogeen), dus het spreekt voor zich dat je er liefst zo weinig mogelijk wordt aan blootgesteld. Het schokkende is dat deze stof eigenlijk niet noodzakelijk is voor de productie voor nagellak, maar toch vaak in lakjes wordt teruggevonden.
  • Tolueen: wordt gebruikt om de kleur evenredig te verdelen over het hele potje, zodat je minder vaak hoeft te schudden met het potje om een mooie, homogene kleur te krijgen in je nagellak. Deze stof komt ook voor in verf en benzine. Langdurige blootstelling aan tolueen kan het centraal zenuwstelsel aantasten en zo duizeligheid, hoofdpijn en vermoeidheid veroorzaken. 
  • Dibutylftalaat (DBP): bij labodieren werd aangetoond dat deze stof kankerverwekkend is en er wordt vermoed dat het de vruchtbaarheid bij mensen er negatief door beïnvloed wordt.
De meeste nagellakmerken hebben zich erop toegelegd om deze drie toxische stoffen uit hun producten te bannen en zijn 'Big Three Free'. Zoals jullie echter al konden lezen, houdt het niet op bij deze schadelijke chemicaliën en zijn er nog twee belangrijke spelers waar rekening mee moet gehouden worden, als je echt je goede gezondheid wil beschermen.
  • formaldehyde resin: over deze stof bestaat heel wat controverse omdat ze erg gelijkend is op formaldehyde maar door de binding van andere zijketens komt het formaldehyde niet in 'vrije vorm' voor en zou het dus niet (of minder schadelijk) zijn. Wat mij betreft: it's better to be safe than sorry! Als er een mogelijk gezondheidsrisico is, lijkt het me steeds beter om dat risico te vermijden. Er zijn genoeg "Big Four Free" (dus geen van bovenstaande chemicaliën bevattende) lakjes op de markt!
  • Kamfer: aangezien nagellak over het algemeen niet zo'n aangename geur heeft, wordt vaak kamfer toegevoegd om de geur toch iets aangenamer te maken. Belachelijk, aangezien het verschil vaak miniem is en kamfer eigenlijk niet nodig is voor de productie van nagellak. In hoge hoeveelheden is deze stof namelijk ook giftig. Als geen van de voorgaande chemicaliën voorkomt in het lakje is het 'Big Five Free'! 
Op de website iontrend.nl vond ik welke chemicaliën geband werden door welke merken. Hieronder vind je een handig overzichtje dat je misschien eventjes zal doen nadenken. Ik vond het bijvoorbeeld sterk dat een budgetmerk zoals Catrice of Essence veiliger is dan een Lancome of OPI lakje. Als ik een duurder lakje koop, ga ik er immers toch altijd een beetje van uit dat de kwaliteit ook beter is of dat het veiliger is. Bij het slenteren door het Kruidvat hou ik voortaan toch onderstaand lijstje in mijn hoofd, zodat ik bewust voor een veiliger alternatief kan kiezen :)!
Big 3 Free: A beautiful life, Adoree, A-England, American Apparel, Anise Cosmetics, Beauty without cruelty, Butter London Three – Free, Calvin Klein, China Glaze (black label), Color Club,  Deborah Lippmann, E.l.f. , Essie, Eyeko, Gosh, Hard Candy, Illamasqua, Lancome, Le Metier, Maybelline Express Finish, Milani, Misa, NARS, Nfu Oh, Nicole, N.Y.C. Colours, OPI, Orly, Rescue Beauty Lounge, Rimmel London 60 Seconds, Rituals, Safari, Sally Hansen, Sante, Sephora by OPI, Sinful Colors, SpaRitual, Teeez Trendy Cosmetics, Uslu Airlines, Wet n’ Wild, Zoya
Big 4 Free: Curtsy & Bow, Estee Lauder, Inglot, Lancome, M.A.C. Cosmetics, NARS, Nailtini, Orly, PeaceKeeper, Pop Beauty, Rescue Beauty Lounge, Spa Ritual, Tip Top Nails, Uslu Airlines
Big 5 Free: Catrice, Chanel, Dashing Diva, Dazzle Dry, Dior, Essence, Givenchy, Helen E, Hopscotch Kids, L’ oreal, Mavala, No Miss, Nubar, Obsessive Compulsive Cosmetics (OCC), RGB Cosmetics, Revlon, Scotch Naturals
Besteden jullie veel aandacht aan de aanwezigheid van toxische stoffen in je make-up stash? En beinvloedt dit je koopgedrag?
Veel liefs,
Lieselot

You Might Also Like

8 reacties

  1. Eigenlijk stond ik er niet zo bij stil, wat er allemaal in nagellak verwerkt zit....dit artikel is wel een mooie "eye opener"voor mij....
    Boeiend artikel..
    groetjes Petra

    ReplyDelete
  2. Wat een ontzettend goed artikel, ik heb hier nooit bij stilgestaan!

    ReplyDelete
  3. Heel informatief artikel, bedankt! Ik wist helemaal niet dat men zoveel schadelijke stoffen in nagellak toevoegt. En wat goed van Catrice dat zij geen enkel schadelijk ingrediënt gebruiken!

    ReplyDelete
  4. Ja lap.. heb net 2 nagellakjes besteld.. nu voel ik me een beetje slecht! Wel heel goed artikel! Wist dit helemaal niet :)

    ReplyDelete
  5. Eerst lakte ik mijn nagels elke dag, maar toen ik hier een keer ergens over las heb ik dit verminderd naar een keer per week. Ik wist dit eerst namelijk helemaal niet.. Goed artikel!

    ReplyDelete
  6. Wow wist ik allemaal niet !

    ReplyDelete
  7. Wow dat is inderdaad wel minder prettig allemaal, dat wist ik nog niet! Wat fijn dat je een overzichtje geeft. Goed dit high end merken zoals Chanel en Dior bij de Big Five Free staan (mag ook wel voor die prijs), en wat ompmerkelijk dat Catrice en Essence daar ook tussen staan! Jammer dat Essie in de laagste categorie zit, dat is echt mijn favoriete nagellakmerk

    X Sara

    ReplyDelete

Instafeed


Like us on Facebook

Subscribe